NutriFit Fit door de juiste voeding

Specialisaties Waarmee kunt u terecht?

Marie-José Torenvliet-Schoop

Orthomoleculair dieetadvies

Orthomoleculaire voeding is voeding op het juiste (cel)niveau. Kortom een voeding met alle voedingsstoffen in een optimaal evenwicht ten gunste van uw gezondheid. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het bijna nooit. Kleine veranderingen op dit vlak, kunnen zorgen voor een disbalans, maar óók voor herstel van het evenwicht. Producten die in de orthomoleculaire voeding een plaats hebben, zijn bij voorkeur vers, natuurlijk en zo min mogelijk bewerkt. Is de voeding niet toereikend, dan is een voedingssupplement een waardevolle aanvulling. Suppletie kan ook therapeutisch worden ingezet in hogere doseringen.

Testimonials over deze specialisatie: Candida

Koolhydraat-arme voeding

Bij de behandeling van insulineresistentie oftewel overgewicht rondom het middel én diabetes type 2 dient de aandacht voor koolhydraten de hoogste prioriteit te krijgen. Bij 80% van de type 2 diabeten speelt overgewicht een belangrijke rol. Door minder vaak en minder koolhydraten (meelproducten, aardappelen, fruit, melk en zoetigheid) te eten, kun je de stofwisseling (de motor) weer goed afstemmen. Dit resulteert in normale bloedglucosewaarden en daarmee een verkleining van de risico’s van diabetes en/of overgewicht. Jarenlang tanken mensen zogezegd de verkeerde brandstof in een benzine-auto; koolhydraten (diesel) i.p.v. vezels, eiwitten en de gezonde vetzuren (benzine).

Vaak is de stap naar insuline spuiten te voorkomen door daadwerkelijk anders te gaan eten. Wij helpen u daar graag bij!

Maar ook blijkt een koolhydraatarme aanpak het meest effectief voor gewichtsverlies, is onze ervaring.

Welke honger heeft u?

Eet u alleen bij een knorrende maag? Of ook als u lekker eten ziet, ruikt of proeft? Merkt u dat u naar troost-eten zoekt wanneer u spanning heeft, u zich verveelt of heel blij bent? Hoofdhonger, maaghonger, harthonger, luchthonger, verveelhonger en vermoeidheidshonger zijn enkele van de 15 soorten honger die ik ontdekt heb.

Om uw voornemen “Ik wil anders eten” te kunnen uitvoeren, is het zaak dat u ontdekt wat voor u reden is om te eten. Waar hongert u naar? U zult merken dat uw honger niet altijd met eten en/of drinken is op te lossen. Daar bij stilstaan is de eerste stap naar een ander voedingspatroon.

Testimonials over deze specialisatie: Anders eten

 Natuurvoeding

Voeding zoals moeder natuur het bedoelt heeft: zo min mogelijk bewerkt en zo puur en vers mogelijk. Hier valt meer onder dan alleen maar biologisch of EKO. Fruit en groenten zijn bij uitstek geschikt om uw voeding meer natuurlijk te maken. In onze adviezen verwerken wij deze op een manier zoals dat bij u past. Niet elk maagdarmstelsel is geschikt om elke soort fruit en groente te verteren.

Koolhydraatverslaving

Overgewicht is de epidemie van de 21e eeuw. Door overgewicht raakt ons lijf ontregeld. Wat aan de oorsprong ligt van dit overgewicht, is een verkeerde samengestelde voeding. Te weinig vitamines en mineralen, de verkeerde vetten, te weinig bewegen… Maar ook teveel koolhydraten zorgen voor een dusdanige disbalans, dat we steeds meer willen eten.

Deze ‘abnormale’ reactie noemen we ook wel een koolhydraatverslaving. De klassieke klachten die hierbij horen: kort na het eten behoefte hebben aan zoet, vermoeidheid of energiedips in de loop van de middag, trillerigheid bij niet op tijd eten.

Veel mensen denken: als ik nou maar genoeg discipline heb, dan lukt het me wel om van die overtollige kilo’s af te komen. Mijn jarenlange ervaring leerde mij dat het niks met doorzettingsvermogen te maken heeft. Integendeel, als je anders (waaronder minder koolhydraten) gaat eten, dan volgt afvallen moeiteloos.

Hoe u dit op een gezonde, maar vooral lekkere manier kunt doen, leert u van ons.

Maag- en darmproblemen

Veelvuldig worden de diëtisten van NutriFit geraadpleegd i.v.m. buikklachten. Artsen zijn ook steeds meer doordrongen van het feit dat buikklachten in 75% van de gevallen een alimentaire oorzaak hebben. Deze buikklachten samen zijn kenmerkend voor het Prikkelbaar Darm Syndroom (PDS).

De oorsprong van buikklachten kan zich uiten in oprispingen, zuurbranden, winderigheid, buikkrampen, buikpijn, misselijkheid, boeren en een te dunne of te dikke ontlasting. Deze buikklachten kunnen voor een enorme negativiteit in iemands leven zorgen. Cliënten die voor buikklachten door ons begeleid worden, zijn het meest verrast en gelukkig (na slechts enkele consulten) over het resultaat die het dieetvoorschrift bereikt heeft. Ze zijn altijd verbaasd over het effect dat eigenlijk met enkele kleine aanpassingen al bereikt wordt. Onze jarenlange ervaring en bijscholing zorgt voor deze effectiviteit in behandeling.

Het FODMaP-dieet 

In 2014 heeft het FODMaP-vrije dieet een belangrijke plaats in de behandeling van PDS. FODMaP’s zijn onverteerbare suikers die door de (goedaardige) bacteriën in de darm vergist worden. Ze worden niet goed verteerd, waardoor er gassen ontstaan en andere belastende stoffen die verantwoordelijk zijn voor de typische buikklachten behorend bij PDS.

Het dieet bestaat uit 2 fasen: fase 1 is de eliminatie (weglaten) van de producten die FODMaPs bevatten, zodat de klachten verdwijnen. De 2e fase is om deze vervolgens 1 voor 1 uit te proberen (provoceren), de zogenaamde testfase. Op deze manier wordt duidelijk welke voedingsmiddelen de klachten veroorzaken. Van belang is om dit volgens een vastgesteld schema te doen, die de diëtist aan u voorschrijft.

Testimonials voor deze specialisatie: Kleine aanpassingen, grote impact

Sportvoedingsadvies

De interesse in voeding en de kennis over de invloed ervan op sportprestaties, ontstonden tijdens de tienerjaren van diëtiste Marie-José. Met het juiste voedingsschema wist zij haar zwemprestaties gunstig te beïnvloeden, waardoor ze vele wedstrijden afsloot met een medaille.

Inmiddels heeft Marie-José het zwemmen weer opgepikt bij de triathlonvereniging van de Hoekse Waard en hoopt ze in 2017 ook deel te kunnen nemen aan de sprinttriathlon. Als geen ander kan zij als sportdiëtist en ervaringsdeskundige adviseren over de juiste voedingsschema’s bij sport. Uiteindelijk wordt u er beter van!

Kinderwens

Sinds november 2013 werkt NutriFit nauw samen met verloskundige praktijk Aleida. De verloskundigen zijn overtuigd dat goede voeding een gunstig effect heeft op het verloop van een goede zwangerschap. Dit begint echter al een half jaar voor bevruchting.

Een gezonde zwangerschap vergroot de kans op een gezonde baby. Daarom is het voordat je zwanger bent al belangrijk om gezond te leven. De tijd vlak vóór de zwangerschap en de eerste maanden van de zwangerschap hebben meer invloed dan lang is gedacht.

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen niet weten waar ze op moeten letten als ze zwanger zijn. Vaak besef je je niet hoe schadelijk iets kan zijn of hoe groot jouw positieve invloed kan zijn op de ontwikkeling van jouw baby. Laat je daarom adviseren door de diëtist.

Eten voor twee

Welke voedingsmiddelen zou ik juist wel moeten eten tijdens de zwangerschap? Welke vitamines en mineralen zijn extra belangrijk voor de groei van mijn kindje? Waar komen die eetbuien toch vandaan? Hoe voorkom ik dat mijn gewicht teveel toeneemt tijdens mijn zwangerschap? Hoe zorg ik dat ik optimaal ben voorbereid op het geven van borstvoeding? Hoe hou ik mijn bloedsuiker onder controle? Met al deze vragen kun je terecht bij mij.

Hormonen

PCOS, onvruchtbaarheid, PMS-klachten, overgangsklachten; allen worden beïnvloed door wat je (niet) eet en drinkt én door onze hormonen. Hormonen zijn dé regelaars in ons lichaam.

Onze voeding, maar in het bijzonder de vetzuren, B-vitamines, magnesium en zink of een tekort eraan kunnen zowel een positief als negatief effect hebben op de regelaars van ons lichaam. Maar ook ons slaappatroon, stress, sport en ontspanning, oftewel onze stijl van leven beïnvloeden de werking van onze hormonen. Insuline, oestrogeen, adrenaline, dopamine, serotonine; enkele van de hormonen waarvan u de werking ten gunste kan beïnvloeden door een orthomoleculaire dieetbehandeling.

PCOS (Poly Cysteus Ovarium Syndroom)

Heeft u een kinderwens maar komt deze wens niet uit door dat u een te veel van het mannelijk hormoon aanmaakt? Heeft u hierdoor last van een onregelmatige of mogelijk geen menstruatie, overbeharing, acné en overgewicht? Dan is er een grote kans dat er sprake is van PCOS.

Door middel van bloedonderzoek (en eventueel een echo) kan de huisarts dit voor u nagaan.

Wilt u niet aan een hormoonkuur om de eisprong te stimuleren, dan kan een dieet ook een eerste stap zijn. Een dieet kan de hormoonbalans herstellen waardoor de menstruatie weer regelmatig wordt. Dit betekent vaak wel hard werken maar de resultaten zijn verbluffend! Wil je meer weten over hoe en wat? Neem dan eens contact op.

Testimonials voor deze specialisatie: PCOS

Medische indicatie

Onderstaande ziektebeelden en klachten kunnen reden zijn om mij te bezoeken: