NutriFit Fit door de juiste voeding

Testimonials Wat vinden anderen?

Bent u al een klant van mij, en zou u een testimonial achter willen laten? Dan kunt u e-mailen naar info@nutrifit.nl.

Voedselintolerantie

Mijn MDL-arts verwees mij, herfst 2014, naar NutriFit, vanwege het Prikkelbaar Darm

Syndroom in combinatie met ernstige voedselintolerantie. Ook had ik regelmatig lasting van tandvleesontstekingen.

Marie-José en ik besloten, gezien de ernst van mijn klachten, om heel drastisch te werk te gaan. Het voedingspatroon was best pittig, maar mijn lijden was groter dan de lust tot ander eten.

Door samen met Marie-José mijn voedings-, ontlastings-, slap- en activiteitenpatroon te bespreken, kwamen we een stapje verder.

Ik viel af en begon mij fitter te voelen, de ontstekingen verdwenen en kreeg meer weerstand.

Heel voorzichtig ben ik, in overleg, voedingsmiddelen gaan toevoegen. Dat was een flinke puzzel.

Het sparren met Marie-José was leuk. Soms snapte we geen van beiden waarom ik op het een niet en het andere wel reageerde. Maar door samen naar mijn reacties te kijken, kwamen we iedere keer weer verder in de eliminatie- en reïntroductiefase.

Zo ben ik, met passen vooruit en achteruit, weer tot een mens geworden die naar buiten gaat zonder rekening te houden met ”waar is de wc?!”.

In principe eet ik alles, maar ik ervaar dat het nodig is om terug te kunnen vallen op m’n basisvoedingspatroon.

Momenteel zie ik Marie-José zo’n 1 a 2 keer per jaar of mail ik haar voor advies.

Ze is een meedenker en ook zeer deskundig m.b.t. supplementen en ik maak graag gebruik van haar kennis en kunde.

E.S.

PCOS

Het is eigenlijk allemaal begonnen nadat mijn relatie uit ging en daar ik al 35 was, stopte met de pil. 20 jaar de pil slikken kon naar mijn mening nooit goed zijn en ik wilde toch graag in de toekomst kinderen. Tot mijn schrik bleef mijn menstruatie een lange tijd uit, ik kreeg allemaal bijverschijnselen zoals acne, overbeharing en ik werd zwaarder. De huisarts constateerde dat ik PCOS had.

In plaats van een oplossing was het advies dat ik dan maar weer aan de pil moest gaan, zodat de bijwerkingen weg zouden gaan; ik moest maar weer terugkomen tegen de tijd ik kinderen wilde. Zo makkelijk liet ik me natuurlijk niet afschepen: mijn lichaam gaf aan dat het niet juist functioneerde en daar wilde ik wat aan doen ipv het probleem weg te stoppen en later wel weer te zien. Op internet kwam ik meer te weten over PCOS dan dat ik via de huisarts te weten kwam. Onder andere ook dat het onder andere met je voeding te maken had. Overgewicht verergert de klachten van PCOS. Bovendien had ik een tekort aan vitamine D, vaak last van schimmelinfecties; tijd voor een bezoek aan een orthomoleculair diëtiste.

Zo kwam ik bij Marie-José terecht. Samen met haar hebben we een dieet opgesteld wat vooral bestaat uit het zo min mogelijk eten van suiker, het matigen van de koolhydraten in het algemeen en meer voedingsvezels. Niet alleen om de insulineresistentie behorend bij PCOS te verminderen, maar ook om efficiënter af te vallen en de schimmels minder te voeden. Ook adviseerde zij mij op mijn eten aan te vullen met bepaalde vitaminen, vetzuren en mineralen. En ik zou er goed aan doen om te gaan sporten. Zo gezegd zo gedaan. In het begin was het wel even een omdraai, want ik at best veel suiker. Maar twee maanden na de start werd ik gewoon ongesteld! En vanaf dat moment menstrueer ik nu weer elke maand, de acné is een heel stuk minder evenals de overbeharing. Daarnaast val ik eigenlijk zonder moeite te doen af en zit lekkerder in mijn vel dat tevoren. Ook merk ik dat voorheen met de pil echt hele zware pijnlijke menstruaties met migraine had, nu merk ik amper dat ik menstrueer. Dit komt onder andere ook door de supplementen die ik slik. Al met al ben ik blij dat ik naar mijn eigen gevoel heb geluisterd en eraan ben gaan werken met de hulp van Marie-José!

D.W.

Kleine aanpassingen, grote impact

Na maanden last te hebben gehad van darmproblemen maakte ik eindelijk een afspraak met de huisarts. Ik vermoedde een voedsel intolerantie of allergie en had zelf gedacht dat een bloedonderzoek helderheid zou verschaffen. Mijn huisarts raadde me echter aan advies in te winnen bij de dietiste.

Een stevig ontbijt, goede lunch en warme maaltijd: dat was al mijn dagelijkse patroon maar ik wist al dat ik relatief veel brood (en crackers/beschuit en dergelijke tussendoor) at. Dat bleek ook in de intake, waarvoor ik een week moest bijhouden wat ik at. Marie-José zette me op het spoor om naast brood ook meer eiwitten, rijst, groenten (bijvoorbeeld diepvrieserwten ipv uit een pot) en noten te eten. Ook het ontbijt kon wat gevarieerder. Al na een week merkte ik resultaat; de darmklachten waren sterk verminderd. Ik stapte ook over op meer glutenvrije producten. Ik wil daar niet te rigide mee omgaan maar inmiddels eten man en kind ook geregeld speltbrood.en ook vaker rijst en vis. De aanpak van Marie-José sprak me enorm aan: ze gaf me tips voor een uitgebalanceerd voedingspatroon die ik makkelijk in mijn dagelijks leven kon toepassen. Dat zulke relatief kleine aanpassingen in mijn voeding zo’n grote impact op mijn gezondheid heeft!

Super, en bedankt!

I.O.

Afvallen zonder al te veel moeite

Ongeveer 1 jaar geleden ben ik begonnen met afvallen onder begeleiding van Marie-José. Mijn cholesterol was veel te hoog en ik was veels te zwaar.

In het verleden heb ik vele diëten gevolgd, dit alles met wisselende resultaten. Eerst adviseerde Marie-José me een dieet te volgen met minder calorieën en volgends de Schijf van Vijf.

Bij controle elke maand was ik de ene maand 3 kilo kwijt en de andere maand zat het er weer bij. Om gek van te worden. Ik deed er alles aan. Ook veel bewegen, fietsen en joggen.

Tot dat ik met mijn zus en een vriendin dagen naar Egmond aan Zee ben geweest. Ik had het zelfde gegeten als zij, en we hadden veel en lang gewandeld en een hele dag gefietst. Na die 3 dagen waren die meiden afgevallen en ik niet. Gefrustreerd bij de volgende controle vertelde ik dit aan de diëtiste. Zij gaf mij direct een tip om een boek te kopen: “Echt afvallen doe je zo” van Hariet Verkoelen ( minder koolhydraten ). Ik heb het boek gekocht en in een avond uitgelezen, ik was gelijk helemaal om. De volgende dag gelijk mijn boodschappen gedaan en begonnen aan ongeveer 50 gram koolhydraten per dag, wat gemakkelijk bij te houden is met www.dieetinzicht.nl.

In het begin is het even zoeken maar daarna is het gemakkelijk vol te houden en je hebt geen hongergevoel. Op de calorieën let ik wat minder, maar zorg er wel voor dat ik niet boven de 1500/1600 per dag zit.

Eigenlijk kan ik het geen dieet noemen, het is je eetgewoonte aanpassen en dat gaat vrij gemakkelijk en het leuke is dat je gewoon naar een restaurant kan gaan. Je vraagt wat extra groenten in plaats van patat of gebakken aardappels. BBQ kan ook met een frisse salade erbij, maar zonder stokbrood. In droge witte wijn zitten ook geen koolhydraten. Kan je toch een klein feestje voor jezelf bouwen.Al deze praktische tips kreeg ik tijdens de consulten met Marie-José.

Ik ben ondertussen 17 kilo afgevallen en voel ik me fit. Ik ga trappen op als een veertje, op mijn werk moet ik 4 hoge trappen op zonder te hijgen boven aan de trap. Fietsen gaat ook veel beter; ik fiets nu ook sneller zonder verzuring in mijn benen. Wandelen kan ik de hele dag wel doen zonder dat ik aan het einde van de dag pijn in mijn voeten begin te krijgen. Ik zit lekkerder in mijn vel.

Moet wel zeggen dat ik supplementen er bij slik op advies van de diëtiste omdat ik boven de 50 jaar ben. Ik ben dan ook bijzonder blij met het goede advies van haar. Iedere controle heeft zij wel een tip. Zij adviseerde ook om lijnzaad te gebruiken want ik had problemen met de stoelgang.

Ik ben bijzonder tevreden met haar begeleiding. Twijfel niet en ga ook aan de slag onder haar begeleiding.

R.F.

Anders eten, anders denken over eten

Door je vriendelijke benadering (er vloeide wel een traantje) heb je me geholpen op een andere manier met eten om te gaan. Je hebt me uitgedaagd om op mezelf te durven vertrouwen en mijn lijf te laten vertellen wanneer ik honger heb. Ook heb je me geïnspireerd te ontdekken welk eten goed voor mij is, door me te helpen met compassie naar mijn lijf te luisteren. En door een paar alternatieven voor te stellen. En vooral door me te laten ervaren hoe leuk én lekker gezond eten kan zijn!

De grillpan en stoompan zijn een groot succes. Het belangrijkste voor mij is dat je me in beweging gekregen hebt om vanuit een starre houding (‘Ikben iemand die houdt van ongezond eten. Punt!’) te gaan uitproberen hoe ik eten eigenlijk beleef. Allereerst is mijn aandacht verschoven naar gezond eten en in tweede instantie werd gezond eten meer en meer een bron van plezier, welbevinden en zelfvertrouwen in plaats van een frustrerende obsessie.

En uiteindelijk zit ik nu veel lekkerder in mijn vel en ben in bredere zin veel nieuwsgieriger geworden, mede dankzij de milde en veel liefdevoller manier waarmee je me naar mezelf hebt laten kijken. O ja en uiteindelijk ben ik hierdoor ook wat overtollige kilo’s kwijtgeraakt, wat één van de doelen was toen ik langskwam. Maar het allerfijnst vind ik nu dat het negatieve obsessieve sfeertje dat voor mij rondom eten hing heel sterk is verminderd.

Dus: ontzettend bedankt!

Kirsten

Hypoglycemie

In september 2012 ben ik doorverwezen door mijn huisarts naar NutriFit voor voedingsadviezen i.v.m. mijn te lage gewicht en een fikse vermoeidheid zonder aanwijsbare reden. Uit bloedonderzoek bleek ik ook daadwerkelijk een te lage bloedsuiker te hebben en diverse vitaminetekorten. In die periode voelde ik mij behoorlijk beroerd voor en na het eten. In de hoop de symptomen van de erge vermoeidheid te onderdrukken at ik elke 2 uur kleine maaltijden met veel zoetigheid.

Tijdens het eerste consult gaf Marie-José mij het advies te stoppen met het eten en drinken van toegevoegde suikers. Daarnaast moest ik meer aandacht hebben voor voldoende eiwitten en de vezelrijke trage koolhydraten; zilvervliesrijst, voldoende groenten en fruit, peulvruchten, volkoren brood en pasta.

Het advies kwam vreemd bij me over, omdat je zou verwachten dat je bij een lage bloedsuiker juist baat zou hebben bij snelle suikers, maar niets is minder waar. Door de suikers beland je in de vicieuze cirkel van je even goed voelen met daarna een enorme dip in energie, waarna je weer extra verlangt naar zoetigheid.

Al heel snel had ik profijt van mijn dieet en ging ik mij weer fitter voelen. In mijn geval hebben de extreem lage bloedsuikers een daadwerkelijke “afwijking” in mijn alvleesklier, waar medisch niets aan gedaan kan worden. Ook na ruim een jaar dieet volgen, ben ik nog steeds streng, hoewel dat af en toe niet meevalt. Mijn gewicht daalde ten gevolge van het dieet. Pas na een jaar lukte het me om met extra adviezen van Marie-José, mijn gewicht weer naar het oorspronkelijke gewicht te krijgen.

Het blijft lastig om een juiste balans te vinden tussen mijn activiteiten en mijn eetpatroon, waardoor ik nog regelmatig voor advies naar de praktijk van NutriFit ga.

V.K.

Afvallen voor mezelf

Reeds in 2010 was ik onder begeleiding van Marie-José Torenvliet. Maar toen bleek ik eerst andere dingen aan te moeten pakken. Anderhalf jaar later leek ik er klaar voor. Inmiddels ‘moest’ ik wel, want mijn bloeddruk was ook te hoog. Door de intensieve, aimabele doch zeer directe begeleiding van Marie-José kwam ik tot de volgende inzichten: Afvallen om het “perfecte figuur” te krijgen, hoe ziet dat dan er eigenlijk uit? Afvallen omdat je hoopt dat iemand je dan aantrekkelijker zal vinden, maar dan toch nog niet gezien worden. Dit leek niet te werken.

Afvallen moet je doen als je er zelf achter staat. Niet afvallen voor een ander, niet afvallen omdat de mode maatje 34 laat zien. Afvallen doe je omdat je wilt werken aan je gezondheid. Afvallen doe je omdat je je al zoveel echter voelt als er twee kilo af is. Afvallen doe je omdat je al na enkele kilo’s kwijt te zijn je ineens merkt dat je rechterop loopt, hoofd omhoog en denkt: ‘Mensen kijk maar, ik mag gezien worden!’ Afvallen doe je voor jezelf, met vallen en opstaan. Afvallen doe je als je je verdriet niet langer weg eet, maar het verdriet erachter recht in de ogen durft te kijken.

Afvallen lukt alleen als je er zelf achter staat.

Hoe trots kun je soms zijn.

P.W.

Candida

Al ongeveer 2 jaar heb ik last van een vaginale candidainfectie, wat echt heel vervelend is. Veel had ik al ondernomen om er van af te komen: medicijnen via de huisarts en de gynaecoloog. Daarnaast ben ik zelf op zoek gegaan naar eventueel vitamines, enz. Alles wat ik gebruikte verzachte wel even, maar het kwam toch weer terug. De laatste keer dat ik bij de gynaecoloog in het ziekenhuis was adviseerde zij mij dat ik ook eens naar mijn voedingsgewoonten zou kijken. Via de site van Natuurdiëtisten Nederland kwam ik bij Marie-José Torenvliet terecht. De website van NutriFit sprak mij aan.

Ik mocht die week erna gelijk al komen. We hebben samen naar mijn bestaande voedingsgewoonten gekeken en kreeg vervolgens advies over wat het beste niet te eten bij candida en wat juist wel goed is. Ook kreeg ik advies om verschillende voedingssupplementen als ondersteuning naast het dieet te gebruiken. Ik ben nu 6 weken verder en ik heb geen last meer gehad! Ik heb echt alles opgevolgd wat het advies was, dat was in het begin best wel even wennen, maar het is gelukt, en je lichaam went daar ook best snel aan. Het is ook wel een uitdaging, je gaat veel bewuster om met alles wat je eet!

Ik ben zeer tevreden over de begeleiding die ik krijg en ben zo opgelucht dat ik van mijn jeukklachten af ben!

J.A. J.

30 Kilo lichter

Een jaar geleden woog ik 100 kg met een lengte van 1m72 en voelde ik me helemaal niet prettig met en in mijn eigen lijf. Ik was depressief, constant moe en had nergens zin in. Eigenlijk hoe vermoeider ik was hoe meer ik ging eten. Was ik verdrietig, ging ik eten. Het was een vicieuze cirkel en het werd van kwaad tot erger. Tot ik uiteindelijk bij de psycholoog te recht kwam. Toen deze in mijn mening mij niet meer kon helpen, heb ik de volgende stap gezet. Contact op nemen met de diëtiste. Het was een moeilijke stap, want wat kon zij mij nu vertellen wat ik niet al wist? Ik ben toch enorm blij dat ik via de huisarts bij Marie-José terecht kwam.

Voor de eerste afspraak moest ik een eetdagboek bijhouden, die ik tijdens het eerste uitgebreide gesprek samen doornam, waarop Marie-José direct een aantal praktische handvatten gaf om te minderen en veranderen. Vervolgens ben ik het eetdagboek bij blijven houden en schrok ik toch wel wat ik allemaal weg kreeg op een dag. Het was een goede eye-opener. Je leert kritisch naar je eigen keuzes kijken. Je leert waarom je eet en je leert hoe je daarmee om kunt gaan.

In haar adviezen heb ik mijn eigen weg gevonden en ben ik inmiddels bijna 30 kg kwijt in 10 maanden. Al vaker raakte ik 10 kilo kwijt, maar dan haakte ik elke keer af. Dit keer lijk ik het goed vast te kunnen houden.

Dit komt mede door het luisterend oor en de jarenlange ervaring van Marie-José. Zij is mijn spreekwoordelijke stok achter de deur. Ik heb geleerd dat het niet erg is om hulp te vragen.

Ik moest echter zelf achter deze keuze staan, anders werkt het niet. Als je niet wilt, blijf je jezelf in de weg staan. Era an beginnen, wil absoluut niet zeggen dat het altijd makkelijk is, maar ik heb er geen spijt van en dat zult jij ook niet krijgen.

K.E.