Cliëntervaringen

Wat vinden anderen?

In de 16 jaar dat NutriFit praktijk houdt, begeleidde we velen goed op weg. Jouw ervaringen kunnen anderen ook helpen! We horen graag wat jouw ervaring is geweest. Mail in een paar zinnen wat het dieetadvies je heeft opgeleverd en hoe het in z’n werk naar info@nutrifit.nl

Het gaat mij lukken

In 2019 ontmoette ik Marie-José tijdens een presentatie bij de sportschool waar ik trouw iedere week een paar keer sportte. Ze sprak vol passie over haar boek ‘(h)erken je honger’ en haar manier van zijn, maakte indruk. Het duurde echter tot de nazomer van 2020 dat ik ook haar persoonlijke coaching zocht.

Ik heb een haat-liefde verhouding met eten, zelfs na een gastric bypass in 2017. Patronen veranderen niet zomaar na een operatie. Ik viel hierdoor eerder 55 kilo af, maar kwam opnieuw 15 kilo aan. In de zomer van 2020 was ik er klaar mee, dit wilde ik niet!

Intuïtief wist ik dat ik bij Marie-José moest zijn. Ze was niet de eerste diëtiste die ik bezocht, maar haar aanpak is anders. De eerste afspraak hoopte ik toch nog op een vastgesteld schema en het liefst met exacte voorschriften. Maar niets van dit alles. De boodschap was dat ik heel goed wist wat “wel en niet goed was” en mocht gaan ontdekken wat goed voor míj́ is. In eerste instantie raakte ik in paniek. Maar door zelf spelenderwijs invulling te geven aan een nieuw en meer evenwichtig eetpatroon, ontdekte ik pas dan ik eerder ongemerkt zeer eenzijdig was gaan eten en mijn eten in categorieën te verdelen: het was goed of fout. De categorie “fout” was heel braaf en beperkt. Met gevolg dat als ik iets uit de foute groep had gegeten, de dag en soms de hele week “verpest was”. Dan liet ik me gaan en maakte het niet meer uit. Marie-José was hier duidelijk in: hier is werk aan de winkel. Tijdens de tweede afspraak gaf Marie-José mij praktische, smakelijk en haalbare tips waar ik mee aan de slag kon.

Ook heeft Marie-José veel aandacht voor andere zaken dan voeding. Zo ontdekte ik dat tijd voor jezelf en lichaamsgerichte oefeningen mij helpen in de strijd tegen de kilo’s. Ik kreeg hierdoor meer ruimte in mijn hoofd waardoor de kans op overeten ook kleiner werd. Ik was soms verrast over de inhoud van de opdrachten die ik kreeg, maar tenslotte besluit ik zelf of ik het wil proberen.

Door de zoveelste lockdown door Corona heb ik het heel zwaar en na in het begin een paar kilo te zijn afgevallen lukt het me (nog) niet om door te pakken. Marie-José stimuleert en confronteert op een empatische manier, die zorgt dat ik na een terugval weer een stap vooruit kan zetten. Mijn gewicht stabiel houden is voor nu misschien wel goed genoeg? De ene dag kan ik het accepteren, de andere dag is het een strijd. Maar mijn besluit staat vast: mijn doel van 10 kilo gewichtsverlies zal ik bereiken met de hulp van Marie-José. Hoelang het gaat duren, geen idee, maar dit keer weet ik zeker dat het me zal lukken.

Natasja

Sportvasten

Wanneer je als vrouw 49 bent én van lekker eten houdt, is het resultaat al snel aardig wat kilootjes teveel. Door de jaren heen had ik al veel diëten geprobeerd, maar altijd met het bekende jojo-effect. In maart 2020 begon ik met sporten en minder eten. Omdat ik na de eerste paar kilo afvallen bleef hangen op een niveau, wilde ik het sportvasten proberen. In mei 2020 werd ik hierin begeleid door Marie-José.

Door haar goede begeleiding ben ik de 10 dagen sportvasten goed doorgekomen, viel ik 4 kg af, maar voelde ik me vooral heel fit erna! De sportvasten kuur is heel effectief, maar zoals Marie-José voorspelde, begint het echte werk pas daarna.

Ik koos er bewust voor om bij NutriFit te blijven en paste met tips, die specifiek op maat waren gemaakt voor mij, mijn voedingspatroon aan. Dit betekende anders eten, maar zeker niet minder lekker of dat ik honger moest lijden. Integendeel! Door het sportvasten vraagt mijn lichaam veel minder om snelle energie (suikers) en heb ik mijn lijf als het ware aangeleerd om mijn vetten als belangrijkste energiebron te gebruiken. Ik ben trouw blijven sporten, maar niet extreem intensief. Na 8 maanden was ik 19 kg lichter en veel buikvet kwijt: totaal 14 cm minder taille.

In tegenstelling tot de vele andere diëten die ik eerder volgde, heb ik dit keer geen last van het jojo-effect. Ik heb in de zomervakantie en met de feestdagen lekker mee kunnen genieten met alles. Hierdoor was ik in de decembermaand even 2 kg zwaarder, maar toen ik in januari weer in het normale eet- en beweegritme kwam, waren die kilo’s er zo weer af. Alsof mijn lijf veel scherper afgestemd is.

Omdat ik nog wat kilo’s eraf wilde hebben en ik merkte dat ik meer behoefte kreeg aan tussendoortjes, heb ik in januari opnieuw 3 dagen gevast met coaching van Marie-José. Nu ben ik in totaal 21 kilo lichter, 17 cm smaller bij mijn middel en voel ik me fit en zeker 10 jaar jonger. Ik wou dat ik dit veel eerder had gedaan, zonder al die crashdiëten met maaltijdvervangers. Echt een aanrader dus!

C.D.

Zwanger tegen alle verwachtingen in

Ik raad een consult bij Nutrifit aan omdat je hulp op maat krijgt en er reële doelen gesteld worden waardoor je echt gemotiveerd aan de slag kunt gaan!

Via een gynaecoloog kwam ik terecht bij Nutrifit voor begeleiding bij het volgen van een koolhydraatarm dieet. Ik ben 27 jaar en heb te maken met PCOS (Polycysteus ovarium syndroom) met de daar vaak bijbehorende insulineresistentie (echter zónder overgewicht). Door het volgen van dit dieet zou een deel van mijn klachten kunnen verdwijnen en zouden mijn hormonen gedeeltelijk weer terug in balans moeten kunnen komen.

Enigszins sceptisch ging ik het dieet aan en na een maand begon ik wel verschil te merken!
Het doel was zo vers en ‘schoon’ mogelijk eten, 3 maaltijden per dag (zonder tussendoortjes) en max. 150 gram koolhydraten per dag.

In 3 maanden tijd viel ik 10 kg af, was ik van mijn acné af, had ik meer energie en geen vermoeide benen meer na een halve dag bezig zijn. Ook mijn honger gevoel en constante behoefte aan snoepen is zelden tot nooit meer aanwezig.
Maar het aller mooiste nieuws is dat ik, tegen alle (medische) verwachtingen in, toch op dit moment zwanger mag zijn van ons derde kindje!

Voedselintolerantie

Mijn MDL-arts verwees mij, herfst 2014, naar NutriFit, vanwege het Prikkelbaar Darm Syndroom in combinatie met ernstige voedselintolerantie. Ook had ik regelmatig last van tandvleesontstekingen.

Marie-José en ik besloten, gezien de ernst van mijn klachten, om heel drastisch te werk te gaan. Het voedingspatroon was best pittig, maar mijn lijden was groter dan de lust tot ander eten. Door samen met Marie-José mijn voedings-, ontlastings-, slaap- en activiteitenpatroon te bespreken, kwamen we een stapje verder. Ik viel af en begon mij fitter te voelen, de ontstekingen verdwenen en ik kreeg meer weerstand. Heel voorzichtig ben ik, in overleg, voedingsmiddelen gaan toevoegen. Dat was een flinke puzzel.

Het sparren met Marie-José was leuk. Soms snapten we geen van beiden waarom ik op het een niet en het andere wel reageerde. Maar door samen naar mijn reacties te kijken, kwamen we iedere keer weer verder in de eliminatie- en reïntroductiefase. Zo ben ik, met passen vooruit en achteruit, weer een mens geworden die naar buiten gaat zonder rekening te houden met ”waar is de wc?!”.

In principe eet ik alles, maar ik ervaar dat het nodig is om terug te kunnen vallen op m’n basisvoedingspatroon.
Momenteel zie ik Marie-José zo’n 1 à 2 keer per jaar of mail ik haar voor advies. Ze is een meedenker en ook zeer deskundig m.b.t. supplementen en ik maak graag gebruik van haar kennis en kunde.

E.S.

 

PCOS

Het is eigenlijk allemaal begonnen nadat mijn relatie uit ging en daar ik al 35 was, stopte met de pil. 20 jaar de pil slikken kon naar mijn mening nooit goed zijn en ik wilde toch graag in de toekomst kinderen. Tot mijn schrik bleef mijn menstruatie een lange tijd uit, ik kreeg allemaal bijverschijnselen zoals acne, overbeharing en ik werd zwaarder. De huisarts constateerde dat ik PCOS had.

In plaats van een oplossing was het advies dat ik dan maar weer aan de pil moest gaan, zodat de bijwerkingen weg zouden gaan; ik moest maar weer terugkomen tegen de tijd dat ik kinderen wilde. Zo makkelijk liet ik me natuurlijk niet afschepen: mijn lichaam gaf aan dat het niet juist functioneerde en daar wilde ik wat aan doen in plaats van het probleem weg te stoppen en later wel weer te zien. Op internet kwam ik meer te weten over PCOS dan dat ik via de huisarts te weten kwam. Onder andere ook dat het met je voeding te maken had. Overgewicht verergert de klachten van PCOS. Bovendien had ik een tekort aan vitamine D, vaak last van schimmelinfecties; tijd voor een bezoek aan een orthomoleculair diëtiste.

Zo kwam ik bij Marie-José terecht. Samen met haar hebben we een dieet opgesteld wat vooral bestaat uit het zo min mogelijk eten van suiker, het matigen van de koolhydraten in het algemeen en meer voedingsvezels. Niet alleen om de insulineresistentie behorend bij PCOS te verminderen, maar ook om efficiënter af te vallen en de schimmels minder te voeden. Ook adviseerde zij mij op mijn eten aan te vullen met bepaalde vitaminen, vetzuren en mineralen. En ik zou er goed aan doen om te gaan sporten. Zo gezegd zo gedaan. In het begin was het wel even een ommedraai, want ik at best veel suiker. Maar twee maanden na de start werd ik gewoon ongesteld! En vanaf dat moment menstrueer ik nu weer elke maand, de acné is een heel stuk minder evenals de overbeharing. Daarnaast val ik eigenlijk zonder moeite te doen af en zit ik lekkerder in mijn vel dan tevoren. Ook merk ik dat ik voorheen met de pil echt hele zware pijnlijke menstruaties met migraine had, nu merk ik amper dat ik menstrueer. Dit komt onder andere ook door de supplementen die ik slik. Al met al ben ik blij dat ik naar mijn eigen gevoel heb geluisterd en eraan ben gaan werken met de hulp van Marie-José!

D.W.

Kleine aanpassingen, grote impact

Na maanden last te hebben gehad van darmproblemen maakte ik eindelijk een afspraak met de huisarts. Ik vermoedde een voedsel intolerantie of allergie en had zelf gedacht dat een bloedonderzoek helderheid zou verschaffen. Mijn huisarts raadde me echter aan advies in te winnen bij de dietiste.

Een stevig ontbijt, goede lunch en warme maaltijd: dat was al mijn dagelijkse patroon maar ik wist al dat ik relatief veel brood (en crackers/beschuit en dergelijke tussendoor) at. Dat bleek ook in de intake, waarvoor ik een week moest bijhouden wat ik at. Marie-José zette me op het spoor om naast brood ook meer eiwitten, rijst, groenten (bijvoorbeeld diepvrieserwten in plaats van uit een pot) en noten te eten. Ook het ontbijt kon wat gevarieerder. Al na een week merkte ik resultaat; de darmklachten waren sterk verminderd. Ik stapte ook over op meer glutenvrije producten. Ik wil daar niet te rigide mee omgaan maar inmiddels eten man en kind ook geregeld speltbrood en ook vaker rijst en vis. De aanpak van Marie-José sprak me enorm aan: ze gaf me tips voor een uitgebalanceerd voedingspatroon die ik makkelijk in mijn dagelijks leven kon toepassen. Dat zulke relatief kleine aanpassingen in mijn voeding zo’n grote impact op mijn gezondheid heeft!

Super, en bedankt!

I.O.

Afvallen zonder veel moeite

Ongeveer 1 jaar geleden ben ik begonnen met afvallen onder begeleiding van Marie-José. Mijn cholesterol was veel te hoog en ik was veel te zwaar.

In het verleden heb ik vele diëten gevolgd, dit alles met wisselende resultaten. Eerst adviseerde Marie-José me een dieet te volgen met minder calorieën.

Bij controle elke maand was ik de ene maand 3 kilo kwijt en de andere maand zat het er weer bij. Om gek van te worden. Ik deed er alles aan. Ook veel bewegen, fietsen en joggen.

Totdat ik met mijn zus en een vriendin een aantal dagen naar Egmond aan Zee ben geweest. Ik had hetzelfde gegeten als zij, en we hadden veel en lang gewandeld en een hele dag gefietst. Na die 3 dagen waren die meiden afgevallen en ik niet. Gefrustreerd bij de volgende controle vertelde ik dit aan de diëtiste. Zij gaf mij direct een tip die goud waard was: minderen met koolhydraten. Met de tips uit de brochure “Een koolhydraatarme leefstijl” gelijk mijn boodschappen gedaan en begonnen aan ongeveer 50 gram koolhydraten per dag, wat gemakkelijk bij te houden is met de app van het Voedingscentrum: de Eetmeter.

In het begin is het even zoeken maar daarna is het gemakkelijk vol te houden en je hebt geen hongergevoel. Op de calorieën let ik wat minder, maar zorg er wel voor dat ik niet boven de 1500/1600 per dag zit.

Eigenlijk kan ik het geen dieet noemen, het is je eetgewoonte aanpassen en dat gaat vrij gemakkelijk en het leuke is dat je gewoon naar een restaurant kan gaan. Je vraagt wat extra groenten in plaats van patat of gebakken aardappels. BBQ kan ook met een frisse salade erbij, maar zonder stokbrood. In droge witte wijn zitten ook geen koolhydraten. Kan je toch een klein feestje voor jezelf bouwen. Al deze praktische tips kreeg ik tijdens de consulten met Marie-José.

Ik ben ondertussen 17 kilo afgevallen en ik voel me fit. Ik ga trappen op als een veertje en fietsen gaat ook veel beter; ik fiets nu ook sneller zonder verzuring in mijn benen. Wandelen kan ik de hele dag wel doen zonder dat ik aan het einde van de dag pijn in mijn voeten begin te krijgen. Ik zit lekkerder in mijn vel.

Moet wel zeggen dat ik supplementen erbij slik op advies van de diëtiste omdat ik boven de 50 jaar ben. Ik ben dan ook bijzonder blij met het goede advies van haar. Iedere controle heeft zij wel een tip. Zij adviseerde ook om lijnzaad te gebruiken want ik had problemen met de stoelgang.

Ik ben bijzonder tevreden met haar begeleiding. Twijfel niet en ga ook aan de slag onder haar begeleiding.

R.F.

Anders eten, anders denken over eten

Door je vriendelijke benadering (er vloeide wel een traantje) heb je me geholpen op een andere manier met eten om te gaan. Je hebt me uitgedaagd om op mezelf te durven vertrouwen en mijn lijf te laten vertellen wanneer ik honger heb. Ook heb je me geïnspireerd te ontdekken welk eten goed voor mij is, door me te helpen met compassie naar mijn lijf te luisteren. En door een paar alternatieven voor te stellen. En vooral door me te laten ervaren hoe leuk én lekker gezond eten kan zijn!

De grillpan en stoompan zijn een groot succes. Het belangrijkste voor mij is dat je me in beweging gekregen hebt om vanuit een starre houding (‘Ik ben iemand die houdt van ongezond eten. Punt!’) te gaan uitproberen hoe ik eten eigenlijk beleef. Allereerst is mijn aandacht verschoven naar gezond eten en in tweede instantie werd gezond eten meer en meer een bron van plezier, welbevinden en zelfvertrouwen in plaats van een frustrerende obsessie.

En uiteindelijk zit ik nu veel lekkerder in mijn vel en ben in bredere zin veel nieuwsgieriger geworden, mede dankzij de milde en veel liefdevolle manier waarmee je me naar mezelf hebt laten kijken. O ja en uiteindelijk ben ik hierdoor ook wat overtollige kilo’s kwijtgeraakt, wat één van de doelen was toen ik langskwam. Maar het allerfijnst vind ik nu dat het negatieve obsessieve sfeertje dat voor mij rondom eten hing heel sterk is verminderd.

Dus: ontzettend bedankt!

Kirsten

Hypoglycemie

In september 2012 ben ik doorverwezen door mijn huisarts naar NutriFit voor voedingsadviezen i.v.m. mijn te lage gewicht en een fikse vermoeidheid zonder aanwijsbare reden. Uit bloedonderzoek bleek ik ook daadwerkelijk een te lage bloedsuiker te hebben en diverse vitaminetekorten. In die periode voelde ik mij behoorlijk beroerd voor en na het eten. In de hoop de symptomen van de erge vermoeidheid te onderdrukken at ik elke 2 uur kleine maaltijden met veel zoetigheid.

Tijdens het eerste consult gaf Marie-José mij het advies te stoppen met het eten en drinken van toegevoegde suikers. Daarnaast moest ik meer aandacht hebben voor voldoende eiwitten en de vezelrijke trage koolhydraten; zilvervliesrijst, voldoende groenten en fruit, peulvruchten, volkoren brood en pasta.

Het advies kwam vreemd bij me over, omdat je zou verwachten dat je bij een lage bloedsuiker juist baat zou hebben bij snelle suikers, maar niets is minder waar. Door de suikers beland je in de vicieuze cirkel van je even goed voelen met daarna een enorme dip in energie, waarna je weer extra verlangt naar zoetigheid.

Al heel snel had ik profijt van mijn dieet en ging ik mij weer fitter voelen. In mijn geval hebben de extreem lage bloedsuikers een daadwerkelijke “afwijking” in mijn alvleesklier, waar medisch niets aan gedaan kan worden. Ook na ruim een jaar dieet volgen, ben ik nog steeds streng, hoewel dat af en toe niet meevalt. Mijn gewicht daalde ten gevolge van het dieet. Pas na een jaar lukte het me om met extra adviezen van Marie-José, mijn gewicht weer naar het oorspronkelijke gewicht te krijgen.

Het blijft lastig om een juiste balans te vinden tussen mijn activiteiten en mijn eetpatroon, waardoor ik nog regelmatig voor advies naar de praktijk van NutriFit ga.

V.K.

Candida

Al ongeveer 2 jaar heb ik last van een vaginale candida infectie, wat echt heel vervelend is. Veel had ik al ondernomen om er vanaf te komen: medicijnen via de huisarts en de gynaecoloog. Daarnaast ben ik zelf op zoek gegaan naar eventueel vitamines, enz. Alles wat ik gebruikte verzachte wel even, maar het kwam toch weer terug. De laatste keer dat ik bij de gynaecoloog in het ziekenhuis was adviseerde zij mij dat ik ook eens naar mijn voedingsgewoonten zou kijken. Via de site van Natuurdiëtisten Nederland kwam ik bij Marie-José Torenvliet terecht. De website van NutriFit sprak mij aan.

Ik mocht die week erna gelijk al komen. We hebben samen naar mijn bestaande voedingsgewoonten gekeken en kreeg vervolgens advies over wat het beste niet te eten bij candida en wat juist wel goed is. Ook kreeg ik advies om verschillende voedingssupplementen als ondersteuning naast het dieet te gebruiken. Ik ben nu 6 weken verder en ik heb geen last meer gehad! Ik heb echt alles opgevolgd wat het advies was. Dat was in het begin best wel even wennen, maar het is gelukt, en je lichaam went daar ook best snel aan. Het is ook wel een uitdaging, je gaat veel bewuster om met alles wat je eet!

Ik ben zeer tevreden over de begeleiding die ik krijg en ben zo opgelucht dat ik van mijn jeukklachten af ben!

J.A. J.