Blije buik

Buikpijn, winderigheid, maagzuur, dunne ontlasting, verstopping en een opgeblazen gevoel? Meer dan 1,5 miljoen Nederlanders heeft een prikkelbare darm. De darm beweegt dan of teveel of te weinig. Deze onschuldige aandoening kan je leven op z’n kop zetten. Als dit te vaak gebeurt, kan het je leven gaan beheersen.

Misschien laat je al bepaalde producten uit je eetpatroon weg, vermijd je gezelschappen of probeer je extra vezels te eten? Maar waar doe je precies goed aan? En eet je dan nog wel genoeg of mis je iets als je geen melkproducten meer neemt?

FODMAP

Bepaalde slecht verteerbare koolhydraten, de FODMaPs, kunnen oorzaak zijn van je buikklachten. We weten dat andere leefstijlfactoren als stress, slaap, alcoholgebruik, het eten van suiker, vezels en genoeg drinken ook een belangrijke rol spelen.

Door alle factoren onder de loep te nemen die mogelijk invloed hebben, kunnen we in kaart brengen waar verandering gunstig lijkt. Eliminatie is niet altijd de beste oplossing. Vaak is juist iets toevoegen wat de spijsvertering kan ondersteunen minstens zo effectief. Mocht het vermijden van gezonde producten verlichting brengen, dan kijken we naar geschikte vervangers, zodat je goed gevoed blijft.

Naast prikkelbare darm en het FODMaP-beperkte dieet weten we ook raad bij obstipatie, IBD, Gastric Bypass en maagklachten.